Sunday 8 February 2015

MADU SIDIR PERGUNUNGAN



KEISTIMEWAAN, KHASIAT & KEHEBATAN MADU ASLI ALHAM
MADU PERGUNUNGAN SIDIR.
“Menyingkap Rahsia  Madu  Madu lebah terbaik, paling berkualiti dan paling termahal yang diiktiraf dunia”

TAHUKAH ANDA!!!

Madu lebah “SIDIR” dikenal pasti sebagai madu lebah terbaik, paling berkualiti dan paling termahal di dunia. Ianya merupakan madu lebah yang mempunyai keistimewaan tersendiri dari sudut rasa, aroma kandungan zat-zat dan khasiat yang diiktirafkan paling terbaik. Keistimewaan madu lebah sidir adalah kerana pokok-pokok sidrnya (Ziziphus Spina Christi, L.Willd) yang terdapat di kawasan pergunungan di mana tanah dan kawasan di situ masih terpelihara dari pencemaran. Manakala lebah yang menghasilkan madu di pergunungan pula adalah jenis lebah yang khusus memakan debunga sidir sahaja.

Pokok sidir yang dipercayai oleh kebanyakkan masyarakat arab sebagai salah satu pokok istimewa sehingga disebut di dalam Al-Quran pohon yang terdapat di alam dunia dan alam akhirat lagi pula pohon yang tertua di dunia.Pokok Sidir biasanya terdapat di negara Yaman (Syam) di tanah Arab. Biasanya tumbuh di pergunungan Hadhramaut dan menjadi kegemaran lebah-lebah di sana menghisap nektar dari bunganya bagi penghasilan madu. Pokok Sidir diterjemah secara am sebagai pokok bidara dalam bahasa Melayu namun spesis pokok ini hanya terdapat di tanah Arab sahaja dan pengusaha madu golongan Badwi secara turun-temurun adalah di Yaman secara khususnya. Pokok ini mengeluarkan aroma bau buahan seumpama epal yang menjadi kegemaran lebah.

MADU SIDIR adalah madu  yang benar-benar asli sebenarnya dan kesahihan tentang keasliannya tidak dapat diragui serta dinafikan setelah banyak kajian yang dilakukan menemui pelbagai rahsia dan kejaiban di dalam MADU SIDIR yang tidak ada pada madu lain mahupun perubatan moden diabad ini. MADU SIDIR juga mempunyai khasiat 5 kali ganda dari madu lebah ternak, Menurut Badan makanan dan pertanian PBB (FAO), MADU SIDIR seratus kali lebih mahal daripada jenis madu-madu lainnya di pasar global karena perbedaan kandungan, manfaat ubat-ubatan dan gizinya.

 “Menurut kajian, madu yang berwarna gelap dan kehitaman adalah lebih baik kandungan mineralnya”. – Universiti Wisconsin

Kajian yang dilakukan oleh University of Ottawa (Canada) menemukan bahawa :
  • Efektifitas MADU SIDIR dalam membunuh bakteri MSSA (methicillin sensitive staphylococcus aureus) mencapai 63%.
  • Efektifitas MADU SIDIR dalam membunuh bakteri MRSA (methicillin-resistant Staphylococcus aureus) mencapai 73%.
  • Efektifitas MADU SIDIR dalam membunuh bakteri PA mencapai 91%

MADU SIDIR memiliki kemampuan membunuh yang kuat terhadap aneka bakteria tersebut, bahkan lebih hebat dibanding anti-mikroba yang paling hebat yang digunakan kedokteran modern saat ini.

No comments:

Post a Comment